Čo je glykemický index?

Čo je glykemický index?

Glykemický index (GI) je hodnota od 0 do 100 vyjadrujúca vplyv sacharidov (alebo aj karbohydrátov) na hladinu glukózy v krvi.
Potraviny s vysokým glykemickým indexom obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo, čím výrazne zvyšuje hladinu glukózy a inzulínu v krvi, čo spôsobuje rýchly pocit hladu. Naopak nízky glykemický index majú potraviny, ktorých cukor sa vstrebáva postupne, hladina glukózy a inzulínu v tele nekolíše a vy ostávate dlhšie nasýtení a plní energie. Karbohydráty, ktoré sa štiepia pomaly, uvoľňujú glukózu do krvi postupne a cukor sa vstrebáva pomalšie.

Podľa glykemického indexu delíme potraviny na tie:

  • s nízkym glykemickým indexom (< 55)
  • so stredným glykemickým indexom (56 – 69)
  • s vysokým glykemickým indexom (> 70)

Aké sú výhody konzumovania potravín s nízkym glykemickým indexom?

Už z popisu vyššie vyplýva, že potraviny s vysokým glykemickým indexom vedia výrazne zvýšiť hladinu cukru v krvi, tým pádom sú menej vhodné pre naše zdravie. Hlavnými výhodami príjmu sacharidov s nízkym GI je nižšie riziko srdcových ochorení, znižovanie hladiny cholesterolu a zlepšenie stavu cukrovky. Treba brať do úvahy aj pozitívny efekt na znižovanie váhy, zvyšovanie fyzickej výdrže a znižovanie pocity hladu počas dňa. Je teda menšia pravdepodobnosť, že počas dňa od hladu siahnete po nevhodných potravinách (sladkostiach a pod.).

Doplňme preto do stravy tieto potraviny (s nízkym glykemickým indexom):

  • arašidy,
  • artičoky, špargľa,
  • brokolica, karfiol, zeler, špenát, cuketa,
  • čeresne, grepfruit,
  • uhorka, zeleny šalát (všetky druhy), paprika, paradajky,
  • zelené fazuľky, zelený hrach,
  • nízkotučný jogurt,
  • sójové bôby, atď.

Vyhnime sa týmto potravinám (s vysokým glykemickým indexom):

  • biely chlieb a pečivo,
  • červený melón,
  • biela ryža, biele cestoviny,
  • ďatle,
  • praclíky, sladkosti, waffle,
  • zemiaky,
  • kukuričné lupienky, atď.
V našich fitness receptoch sa budeme zameriavať predovšetkým na suroviny s nízkym glykemickým indexom, tak aby vám čo najviac nielen chutili, ale aj prospievali.
Zdroje: wikipedia, akv, bodybuilding.com

 

Milujem dobré jedlo a fitness, preto vzniklo milujemfitness.sk. Fitness je moja vášeň od 15tich, kedy mi došlo, že takto sa cítim oveľa lepšie. Je to predovšetkým o zdraví, psychohygiene a radosti, ktorú mi cvičenie prináša. Preto sa rada s vami o túto vášeň podelím 🙂
Zdieľajte tento článok:
Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someone