Kardio nalačno – efektívne alebo nie?

O kardiu sa toho už popísalo a v povedomí ľudí o ňom panuje veľa mýtov. Spáli kardio nalačno tuky efektívnejšie alebo ide iba o ďalší mýtus? Pozrime sa na lekárske výskumy a podložené názory odborníkov.

Takmer v každom rozhovore o kardiu, padne otázka, či je vhodnejšie cvičiť ráno nalačno. Ženy chcú spáliť tuk na problémových partiách a preto sa ma pýtajú, či si majú radšej ráno pred prácou hodinku privstať a ísť si zabehať na pás a či ten tuk pôjde dolu rýchlejšie. Fyziológia a chemické procesy nášho tela sú však omnoho zložitejšie a odpoveď nie je taká jednoduchá.

Kardio nalačno – áno alebo nie?

Niektoré štúdie (napr. British Journal of Nutrition) zverejnili oficiálne výsledky výskumov zameraného na túto problematiku. V tomto výskume, spálili zúčastnení, ktorí cvičili nalačno o 20% viac tuku, ako tí, ktorí si dali predtým raňajky. Dôvodom tohto spaľovania je fakt, že počas spánku a ranného „hladovania“ si telo šetrí vzácne zásoby sacharidov a namiesto toho si berie z tukových zásob. Tu to však nekončí, telo počas spánku taktiež rozkladá aminokyseliny na glukózu. To spôsobí, že počas cvičenia nalačno, sa odbúrava síce tuk, ale potrebuje na to aj aminokyseliny, ktorých má nedostatok. Môže to byť nepriaznivý efekt pokiaľ vašim primárnym cieľom je zvýšenie objemu svalovej hmoty, prípadne udržanie podielu svalov. Ak po cvičení skonzumujete srvátkový proteín, zamedzíte tomuto neželanému  procesu.

Na základe hore uvedeného však nemôžem povedať, že kardio nalačno je najefektívnejšie, čo sa týka spaľovania tukových zásob. Viacero výskumov hovorí, že dôležitejšie je spaľovanie tukov po ukončení tréningu, teda počas dňa. Tu platí, že po tréningu zameranom na zdvíhanie váh alebo HIIT (High Intensity Interval Training) nastáva rýchlejšie spaľovanie tukov ako po kardiu nižšej intenzity (napr. hodina na rotopede/bežiacom páse). Vďaka HIIT spaľujete viac kalórií počas dňa, aj keď zvyšok dňa nerobíte už žiadnu fyzickú aktivitu.

Odpoveďou je HIIT

HIIT vám zaberie o polovicu menej času ako ktorékoľvek iné kardio. Stačí polhodina intenzívneho tréningu a telo spaľuje tuk 2-krát rýchlejšie a dokonca počas zvyšku dňa v porovnaní s hodinou menej intenzívneho kardia (napr. hodina na rotopede pri rovnakej rýchlosti a záťaži). Aj napriek tomu, že počas menej intenzívneho tréningu spálite o niečo viac tuku ako počas HIIT, celková strata tuku je pri HIIT väčšia vďaka aktívnemu procesu spaľovania aj počas dňa.

Podrobnejšie o HIIT si môžete prečítať v článku „Čo je HIIT (High Intensity Interval Traning)?“.

Milujem dobré jedlo a fitness, preto vzniklo milujemfitness.sk. Fitness je moja vášeň od 15tich, kedy mi došlo, že takto sa cítim oveľa lepšie. Je to predovšetkým o zdraví, psychohygiene a radosti, ktorú mi cvičenie prináša. Preto sa rada s vami o túto vášeň podelím 🙂
Zdieľajte tento článok:
Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Pridaj komentár

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.