Super „päťka“ – bulgur, quinoa, amarant, kuskus a chia

Pre mňa zdravá super „päťka“, ktorá by nemala chýbať v kuchyni – bulgur, chia semienka, quinoa, amarant a kuskus (v bio kvalite). Pokiaľ ste bezradný a neviete, čo narýchlo zhltnúť, tieto zdravé potraviny sú v kombinácii s akoukoľvek zeleninou tou najlepšou voľbou. Prečo práve tieto, sa dočítate v tomto článku.

Prečo bulgur?

Bulgur je perfektný nielen kvôli jeho rýchlej príprave, ale aj bohatému obsahu živín – fosfor, horčík, selén, vitamín A, či železo. Má nízky obsah tuku a vysoké percento tvorí vláknina. Bulgur je vlastne nalámané celozrnná pšenica, ktorú možno podávať ako prílohu, prípadne ho možno pridať do polievok, či pripraviť z neho chutné rizoto. Pripravuje sa vo vode v pomere 1:2, pár minút sa povarí a prevláda u neho oriešková chuť, aj keď vizuálne je podobný ryži.

Prečo chia semienka?

Chia semienka obsahujú vápnik, vlákninu, vitamíny (skupiny B, C a E), antioxidanty a omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. Semienka nemajú žiadnu chuť, ale dokážu výrazne zahnať hlad, smäd a pocit únavy – využívajú sa od nepamäti ako zdroj energie. Ich obsah nenasýtených mastných kyselín napomáha mozgovej činnosti a zvyšuje koncentráciu. Viac o využití a benefitoch chia semienok si môžete prečítať tu.

Prečo quinoa?

Quinoa je super ! Pokiaľ ste ju ešte nevyskúšali, mali by ste 🙂 Ide o pseudoobilninu (neobsahuje lepok) s obsahom bielkovín (až 12-20%), množstva vlákniny, vitamínu C, betakaroténu, aminokyselín, minerálov (horčíka, vápnika, draslíka, zinku, železa), kyseliny listovej. Po krátkom uvarení vo vode v pomere 1:2, vyniká svojou nadýchanou štruktúrou a orieškovou chuťou. Pridajte ju do šalátov, polievok, alebo podávajte klasicky ako prílohu (namiesto zemiakov, hranoliek a bielej ryže :)).

Prečo amarant?

Tzv. „sväté zrno“ starých Mayov a Aztékov, je určite jednotkou medzi obilninami – navyše neobsahuje lepok. Vďaka obsahu minerálov, vitamínov a vlákniny, kyseliny listovej, kvalitných bielkovín, zdravých tukov (obsahuje nenasýtené mastné kyseliny) a stopových prvkov, naozaj stojí za to zaradiť amarant do svojho jedálnička.

Prečo kuskus (couscous)?

Jedna zo základných potravín severoafrickej kuchyne, je vďačná svojej popularite za svoje blahodárne účinky na zdravie, keďže obsahuje množstvo vlákniny, horčíku, vápniku, draslíku a dokonca aj bielkovín. Je veľmi chutný a dá sa pripraviť na slano aj na sladko, či už ako príloha, pridaný do polievok, šalátov, prípadne na sladko do jogurtu, tvarohu s banánom. Preferujte celozrnný kuskus, ktorý vám pomôže k dobrému tráveniu a naštartovať metabolizmus.

 

 

Milujem dobré jedlo a fitness, preto vzniklo milujemfitness.sk. Fitness je moja vášeň od 15tich, kedy mi došlo, že takto sa cítim oveľa lepšie. Je to predovšetkým o zdraví, psychohygiene a radosti, ktorú mi cvičenie prináša. Preto sa rada s vami o túto vášeň podelím 🙂
Zdieľajte tento článok:
Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Pridaj komentár

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.