Vláknina a jej vplyv na zdravie a fitness

Príjem vlákniny v strave je dôležitý z viacerých dôvodov. Napomáha posunu jedla cez váš tráviaci systém, spôsobuje pocit plnosti a keďže sa jedná o formu sacharidu, ktorý je však nestráviteľný, nemá účinky na organizmus ako klasické sacharidy.

Druhy vlákniny

Rozlišujeme 2 druhy vlákniny – rozpustnú a nerozpustnú vo vode. Vláknina rozpustná vo vode sa mení počas prechodu tráviacim systémom na gél a tak spomaľuje vylučovanie iných živín do krvi. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi a spomaľuje vstrebávanie sacharidov zo stravy. Naopak vláknina nerozpustná vo vode, vodu dokáže vstrebávať a tým napomáha plynulému posunu jedla tráviacim traktom.

Najčastejšie je vláknina známa kvôli pocitu plnosti, ktorý spôsobuje. Spomaľuje trávenie a človek nie je nútený prijímať toľko potravy, keďže vláknina spôsobí plnosť žalúdka, čo vyšle signál do mozgu, že ste plní a už viac potravy nepotrebuje. Rozpustná vláknina spomaľuje absorpciu živín, teda telo nestrávi istú časť bielkovín a tukov, môže tak znížiť denný príjem a pomáha tak znižovať hmotnosť. Ďalšou výhodou vlákniny a pomalého trávenia je zvýšená citlivosť na inzulín a teda vďaka schopnosti znížiť glykemický index pomáha v prevencii cukrovky, či srdcovo-cievnych chorôb.

Koľko vlákniny prijať denne

Odporúčaný príjem vlákniny pre ženy je minimálne 25 gramov denne a pre mužov je to 38 gramov denne. Zvýšený príjem nie je spravidla zdraviu prospešný. Môže viesť k výraznému ochudobneniu organizmu o živiny, výrazný úbytok váhy, keďže kvôli neustálemu pocitu plnosti nedodávate telu živiny, ktoré potrebuje a kvôli zvýšenému množstvu vlákniny spomaľuje vylučovanie týchto prospešných látok do krvi.

Zdroje vlákniny

Zaradením množstva zeleniny, ovocia, orechov, obilnín, strukovín a semien do stravy si zabezpečíte nielen dostatočné množstvo vlákniny, ale aj množstvo vitamínov a minerálov, ktoré vaše telo potrebuje.

Nezabúdajte však na pravidelný a dostatočný prísun tekutín, najlepšie čistej vody a bylinkových čajov, pretože bez adekvátneho množstva tekutín môže konzumácia vlákniny spôsobiť zápchu a brániť tak správnej funkcii tráviaceho systému.

photo credit: jamiemonsteroo Oats withmix of berry on the wooden table via photopin (license)
Milujem dobré jedlo a fitness, preto vzniklo milujemfitness.sk. Fitness je moja vášeň od 15tich, kedy mi došlo, že takto sa cítim oveľa lepšie. Je to predovšetkým o zdraví, psychohygiene a radosti, ktorú mi cvičenie prináša. Preto sa rada s vami o túto vášeň podelím 🙂
Zdieľajte tento článok:
Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Pridaj komentár

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.